Rabu, 8 Ogos 2012

Tetapkan Matlamat



Setiap orang ada mempunyai angan-angan.. tapi sikit yang mampu mengapai angan-angan yang dicita-citakan. Disinilah pentingnya matlamat atau target. Matlamat menjadi panduan kepada kita untuk mencapai apa yang kita ingini. Setiap orang berlainan matlamat. Ada yang ingin menjadi lebih kaya, menjadi lebih berilmu dan ada juga yang ingin menjadi lebih beriman. Yang penting kita memerlukan matlamat untuk merealisasikan impian kita. Oleh itu, kita perlu menulis matlamat kita, visualkan serta plan apa yang perlu dilakukan untuk mencapai matlamat tersebut. Untuk menulis matlamat, kita bolehlah mengikut model S.M.A.R.T dibawah:

 1) SPECIFIC
Matlamat anda perlulah spesifik, fokus, jelas dan konkrit. Anda tidak boleh mempunyai matlamat yang kabur. Ikut dan tetap dengan matlamat anda. Jangan berubah-ubah matlamat!
2) ACHIEVABLE
Pastikan matlamat anda mampu digapai dan bukan yang bukan-bukan.Pastikan matlamat anda itu relevan, boleh dicapai dengan usaha, minda dan masa.
3) REALISTIC
Matlamat anda perlulah realistik dengan keadaan semasa.
4) MEASUREABLE
Matlamat boleh diukur. Jadi ukur samada anda telah mencapai apa yang telah anda rancangkan samada ianya telah dapat dicapai ataupun tidak.
5) TIME-BOUND
Berikan matlamat anda deadline supaya ada sense of urgency didalam diri anda. Misalnya menetapkan untuk mempunyai pasif income lebih RM2000 sebelum tahun 2015.

Satu tips lagi, visualisasikan matlamat anda diatas sebuah kertas lukisan. Tulis matlamat dan cari gambar-gambar yang sesuai dengan matlamat anda.Selepas itu, tampalkan gambar itu. Selepas siap, tampalkan kertas lukisan yang bermatlamat itu ditempat yang senang anda nampak hari-hari. Semoga cara ini dapat membantu anda merialisasikan matlamat anda. Wassalam...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan